Нове дослідження показує, що когнітивні здібності, а не лише слух, відіграють ключову роль у тому, наскільки добре люди обробляють мовлення в галасливих умовах. Кредит: Shutterstock

Дослідження людей із нормальним слухом показує, що когнітивні здібності відіграють вирішальну роль у успішному сприйнятті мови.

Ви сидите в зайнятому кафе, намагаючись поспілкуватися з другом. Фоновий шум ускладнює дотримання того, що вони говорять. Це може здатися, що слуховий апарат вирішить проблему, але нові дослідження свідчать про те, що труднощі з розумінням мови в галасливих місцях також можуть бути пов’язані з когнітивними здібностями.

Дослідники досліджували три групи: люди з аутизмом, люди з алкогольним синдромом плода та нейротипічна контрольна група. У кожного типовий слух. Команда знайшла суттєвий зв’язок між когнітивними здібностями та тим, наскільки добре учасники обробляли мовлення на тлі конкуруючих звуків.

“Зв’язок між когнітивними здібностями та ефективністю сприйняття мовлення випереджали діагностичні категорії. Ця знахідка була послідовною для всіх трьох груп”,-сказав провідний дослідник дослідження Бонні Лау. Вона є доцентом науково-дослідницького співробітника з отоларингології-голови та хірургії на шиї в Університет Вашингтона Школа медицини та керує лабораторними дослідженнями розвитку слухового мозку.

Результати були опубліковані сьогодні в журналі PLOS один.

Важливість та обсяг висновків

Лау підкреслив, що дослідження було порівняно невеликим, залучаючи менше 50 учасників, і його слід підтвердити більшими групами, перш ніж робити широкі висновки. Тим не менш, вона зазначила, що результати підкреслюють, як інтелектуальні здібності є одним із факторів, який впливає на здатність людини слідкувати за розмовами у складних звукових середовищах, таких як зайняті аудиторії чи соціальні збори.

Щоб перевірити свою гіпотезу, дослідники розробили дослідження, яке включало людей з аутизмом та алкогольним синдромом плода. Люди з тими умовами, незважаючи на типовий слух, часто повідомляють про труднощі з прослуховуванням у галасливих умовах. А групи людей з тими «нейродивертгенними» умовами представляли більш широкий діапазон балів IQ – деякі з них вищі, підкреслив Лау – ніж це було б помічено лише серед нейротипних учасників.

Учасниками дослідження було 12 людей з аутизмом, 10 з алкогольним синдромом плода та 27 людей, що відповідають за статтю, у контрольній групі. Вони коливалися у віці від 13 до 47 років.

Усі учасники спочатку пройшли скринінг аудіології для підтвердження клінічно нормального слуху. Потім вони були обладнані навушниками та комп’ютерною програмою, яка поставила складну проблему прослуховування.

Учасників познайомили з голосом первинного спікера та доручили відвідувати голос цього оратора, коли з’явилися ще два “фонові” голоси, які говорять одночасно. Голос первинного оратора завжди був чоловічим, а вторинними голосами були чоловіки та жінки або обидва чоловіки. Кожен голос заявив про одне речення, яке розпочалося зі знаку дзвінка, який слідує за кольором та номером, наприклад: “Готовий, орел, перейдіть до Green Fire зараз”.

У комп’ютерній програмі учасникам дослідження було доручено вибрати кольорове, пронумероване поле, яке відповідало оператору первинного спікера, тоді як обсяг вторинних голосів поступово збільшувався.

Тестування когнітивних здібностей

Згодом учасники пройшли короткі, стандартизовані тести інтелекту, включаючи словесні та невербальні здібності та перцептивні міркування. Ці бали були проаналізовані проти балів осіб за викликом прослуховування “Multitalker”.

“Ми виявили дуже значущий зв’язок між безпосередньо оціненими інтелектуальними здібностями та сприйняттям багатоземного мови”, – повідомили дослідники. “Інтелектуальна здатність була суттєво корельована з порогами сприйняття мовлення у всіх трьох групах”.

Багато обробки мозку сприяє успішному прослуховуванню в складних умовах, сказав Лау.

“Ви повинні відокремити потоки мови. Ви повинні розібратися та вибірково відвідувати людину, яка вас цікавить, і частина цього придушує конкуруючі шумині характеристики. Тоді вам доведеться всебічно з мовної точки зору, кодуючи кожну фонему, обрізні склади та слова. Існують семантичні та соціальні навички, і ми не усміхнемося.

Дослідження безпосередньо стосується загальної помилки, додав Лау, що будь -яка людина, яка має проблеми, страждає від втрати периферійного слуху.

“Вам не потрібно втратити слуху, щоб важко прослухати ресторан чи будь-яку іншу складну ситуацію в реальному світі”,-сказала вона.

Автори припустили, що нейродивергентні особи та особи з нижчими когнітивними здібностями можуть отримати користь від оцінки середовища, які можуть кинути виклик їх складним порогам прослуховування. Це може призвести до корисних втручань у класі, наприклад, таких як переміщення дитини до першого ряду або надання Слухову технологію.

Довідка: «Зв’язок між інтелектуальною здатністю та слуховим сприйняттям мови в нейродивертних осіб» 24 вересня 2025 р., PLOS один.

Ніколи не пропустіть прорив: приєднуйтесь до інформаційного бюлетеня ScitechDaily.